AIRHELP: Robotadvokater skaffer kompensation til passagerer

Estimeret læsetid: 3 minutter

AirHelp er verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper flypassagerer med at forstå deres rettigheder, og få kompensation for forsinkede og aflyste fly. Siden lanceringen i 2013 har AirHelp hjulpet mere end 7 millioner passagerer med at håndtere deres krav mod flyselskaberne.

I 2013 stod to danske iværksættere og irriterede sig over endnu en gang at skulle vente på et forsinket fly. De vidste, at de havde ret til kompensation, men det skulle vise sig at blive en meget besværlig proces at få deres retmæssige kompensation, da de følte, at flyselskaberne ikke var hjælpsomme og ikke oplyste dem ordentligt omkring deres rettigheder. Dette tænkte Henrik Zillmer, CEO og Founder af AirHelp, måtte kunne gøres smartere! Som sagt, så gjort.

Siden da er der sket meget for virksomheden, som i dag tæller over 600 ansatte globalt, har kontorer i 7 lande, er tilgængeligt i 30 lande og tilbyder support på 16 forskellige sprog. Men tilbage i 2013 stod Henrik Zillmer og hans partner Nicolas Michaelsen og ville udbrede kendskabet til flypassagerers rettigheder og startede deres lobbying ”Vi havde ikke en rød reje. Vi delte flyers ud i Københavns lufthavn og stod klar ved gaten og informerede de rejsende om deres rettigheder. Det var guerilla style. Vi fik DR til at filme, og så blev vi politianmeldt og sparket ud. Næste morgen havde vi fået 3.000 henvendelser, og 500 af dem blev kunder”. I 2014 modtog AirHelp en seed investering fra verdens mest eftertragtede inkubator, den californiske Y Combinator – investorerne talte blandt andet stifterne af Twitter, Gmail, Twitch og Reddit.

Konceptet bag AirHelp er, at passagerer nemt ved hjælp af blandt andet AirHelps app kan få scannet deres mail-inbox for flybilletter, som lynhurtigt scanner, om du har ret til kompensation. Man har nemlig ret til op til €600 i erstatning, hvis dit fly er over 3 timer forsinket, er blevet aflyst eller hvis du er nægtet boarding – 3 år tilbage i tiden. AirHelp håndterer hele sagen for dig, og tager også sagen i retten for dig, hvis dette bliver nødvendigt. Hele ideen bag konceptet er, at du som passager kun betaler for denne service, hvis du får udbetalt kompensation. Hvis for eksempel sagen tabes i retten af den ene eller anden grund, har du som passager ikke brugt nogle penge på det.

AirHelp er derfor en pioner indenfor den omgribende trend kaldet JaaS (Justice as a Service). JaaS er en tech-service, som er til rådighed, når du har brug for hjælp til at rejse et krav mod private og offentlige virksomheder. Men en anden helt særlig grundsten i AirHelps historie er deres brug af AI og de såkaldte robotadvokater. Over de seneste år har AirHelps juridiske og tech teams udviklet adskillige kunstig intelligens løsninger, og resultaterne har været slående. Lige siden de udviklede verdens første robot-advokat, Herman, som blev lanceret i 2016, har de konstant øget deres AI performance og resultater.

Grundet de lovende resultater med Herman lancerede AirHelp deres anden robot, Lara, i november 2017. Herman er involveret i 100% af de indgående krav, mens Lara vurderer 60% af de sager, som kommer forbi Herman. Robotternes effektivitet har gjort det muligt for AirHelps ansatte at udvikle sig yderligere og påtage sig flere kreative opgaver, samtidig med at de sparer tid. Totalt set sparer Lara og Herman AirHelps ansatte for 1.960 timers arbejde hver måned – og det er kun for det juridiske team.

Som Henrik Zillmer, CEO for AirHelp udtaler ”Robotter er vores venner. I dag hjælper vores tech-løsninger med at tjekke dokumenter, de foretager juridiske bedømmelser og analyserer hvilke retskredse, der vil være de bedste til at håndtere vores krav, mens vores medarbejdere i stedet kan fokusere på at udvikle vores service og virksomhed yderligere”.