Allumen vil forbedre undervisningen i den danske folkeskole med selvlysende alger

Estimeret læsetid: 3 minutter

Allumens alger, der lyser ved rystelse i mørke

Allumen dyrker alger af en helt særlig slags. Nemlig den slags der lyser, når man ryster dem. Allumen tror på, at de naturlige alger er fremtidens svar på en bæredygtig lyskilde, men indtil da anvendes de selvlysende alger først og fremmest i undervisningskits, der skal inspirere folkeskoleelever og sikre kvalitetsundervisning i folkeskolen.

De tre iværksættere Kristian, Michael og Signe kender hinanden fra Nørre Gymnasium, hvor de dimitterede fra den samme klasse i 2014. Allerede i gymnasietiden begynder Kristian at interessere sig for alger og deres store potentiale som bæredygtige alternativer til energi. Under sin uddannelse til biotek-ingeniør på DTU begynder Kristian at interessere sig for bioluminescerende (selvlysende) alger, og han vælger i 2017 at lave et projekt med algerne til Roskilde Festival.

Ideen med at sælge selvlysende alger kom efter at jeg i 2017 havde groet 55 liter alger til Roskilde Festival. Jeg observerede, hvordan festivaldeltagerne til en koncert dansede rundt med “Algae Glowsticks”. De var helt vilde med konceptet, og de tog endda algerne med hjem for selv at gro dem i deres egne vindueskarme,” fortæller Kristian.

Senere på året melder Kristian sig til et iværksætterprogram på DTU, og han spørger Michael og Signe, om de vil starte en virksomhed. Signe læser Design og Innovation på DTU, og Michael studerer Erhvervsøkonomi og Psykologi på CBS. Tilsammen udgør de alle tre et stærkt tværfagligt team.

I starten af 2018 bliver virksomheden Allumen grundlagt. Teamet er ikke i tvivl om, at de bæredygtige alger har et stort potentiale, men hvilken anvendelse af algerne skaber størst værdi? Allumen undersøger algernes anvendelighed indenfor flere brancher, herunder fødevarebranchen. Men der hvor teamet virkelig ser et stort behov og potentiale, er i undervisningen i de danske folkeskoler. Baseret på Kristians erfaring med at lave undervisningsmateriale for Biotech Academy, udvikler Allumen den første version af deres undervisningskit, der sælges til ni klasser. Kittet viser sig at være en stor succes.

Mine elever synes rigtig godt om at arbejde med kittet. Det har en særlig wow-faktor, at man kan se algerne lyser op. Eleverne får lyst til at undersøge det nærmere og dykke mere ned i det teoretiske kernestof – og det er det algerne kan,” fortæller Rikke Rask, der underviser udskolingen på Lindevangskole på Frederiksberg, og det er bestemt ikke sidste gang, at Rikke arbejder med Allumens undervisningskit.

Siden da har Allumen videreudviklet på undervisningskittet, og de skal nu til at lancere deres anden version af kittet, der er endnu mere skræddersyet til at dække de specifikke læringsmål i folkeskolen. Kittet forløber over i alt fem undervisningsgange og gennemgår teoretisk kernestof i form af læsemateriale, og kittet aktiverer eleverne i timerne gennem praktiske forsøg og opgaver med algerne. Desuden behandler undervisningskittet også læringsmålene, der handler om innovation og kreativitet, og udfordrer dermed eleverne til aktivt at finde på nye og interessante anvendelsesmuligheder for algerne.

Allumens vision er at lave det mest fortrukne naturvidenskabelige undervisningskit. Og de ønsker også at udvide kittet til både de små klasser samt gymnasieklasser.

Allumen har for nyligt rykket deres kontor ud til Aquaporin A/S i Lundtofte, hvor de også har andre spændende projekter i gang. Her får de pladsen og mulighed for at videreudvikle virksomheden og algernes anvendelsesmuligheder. ”Vi ønsker at designe en flot algelampe, som der aldrig er set før i Danmark. Den skal stå fremme i folks hjem og fungere som den nye bæredygtige lavalampe. Den skal være med til at sætte fokus på det liv, som der er rundt om i verdenshavene, og vi kan ikke vente til at komme i gang med eksperimentere og udforske algerne endnu mere,” slutter Signe Friis Schack.

Allumens grundlæggere. Fra venstre: Michael Spendler,                                                Signe Friis Schack og Kristian Ejlsted.