Hos ChefMade skaber man emotionel værdi med private dining

Estimeret læsetid: 4 minutter

“Mad” er, udover at være et af vores mest basale behov, et projekt, som ofte er fyldt med modsætninger og modstridende ønsker. Man laver god mad for at få en god aften, men for os der ikke er udlært i kokkekunsten, sker det ofte på bekostning af at være nærværende med vores venner og familie, fordi vi står og kæmper i køkkenet. Eller også tager man på restaurant for at få den gode madoplevelse serveret og at kunne slappe af i dén afdeling, men kan så ikke tilbyde sine gæster den hjemlige hygge. Hos ChefMade gør man en dyd ud af at nedbryde dette skel, og netop forene kvaliteten og finessen af restaurantoplevelsen med hyggen ved at spise den i egen stue, omgivet sine venner og familie.

Gennem ChefMades portal er det muligt at bestille fra et udvalg af nogle af Danmarks bedste restauranter til at lave mad i dit eget køkken og servere den i spisestuen. Opvasken skal der heller ikke tænkes på, da potter og pander bliver medbragt af restauranten. Man kan i stedet rette al sin fokus på at nyde selskabet, og ikke mindst at nyde maden. For det er den sammensætning, der er grundstammen for ChefMade: At give kunderne den bedst mulige oplevelse. Som Christoffer Tellefsen, medstifter af ChefMade, siger: “Vi gør det muligt for personer at sammensætte den aften de ønsker. Vi har ikke noget krav om, at de restauranter vi arbejder sammen med, skal have en bestemt kuvertpris, eller at de skal ligge et bestemt sted i landet. Det vigtige for os er hvad de kan levere. At deres mad og deres servering vil være noget, som folk husker.”

ChefMade, der holder til i Lystrup ved Aarhus, startede i februar 2017, men grundidéen til produktet ligger længere tilbage. Jacob Bülow Espensen, som nu er medstifter af ChefMade, havde udviklet et koncept, hvor han som etableret kok tilbød private selskaber at booke ham til at komme ud og levere private dining på fine dining niveau. Hos Jacob Bülow Espensens kunder var kuvertprisen underordnet, og niveauet af hans serveringer var på lige fod med den øvre klasse af danske restauranter.

Men efterhånden som rygtet om hans koncept spredtes, begyndte Jacob Bülow Espensen at få henvendelser fra kunder, som ønskede kuvertpriser i en mere spiselig størrelse. Det gav ideen til det nye koncept, hvor en bredere vifte af prismuligheder gør sig gældende, og det er muligt at få oplevelsen af en restaurantservering i hjemmet til 400 kr. kuverten snarere end 2.000 kr. For at udvikle konceptet og skabe en platform der kunne gøre det muligt, slog han sig sammen med sin ven Christoffer Tellefsen, der har en kommerciel baggrund.

I fællesskab fandt de frem til ChefMade, og satte en klar målsætning om, at de skulle skabe et produkt, der gav kunderne en emotionel værdi. Maden og serveringen skulle være som man kender den fra restaurantoplevelsen, og der skulle være styr på bestilling og kommunikation, så kunden altid havde sikkerhed for, at arrangementet ville forløbe som planlagt, og kundens gæster ville få en oplevelse, som de selv tog med sig videre: En stemning og en følelse af, at de havde oplevet noget særligt.

Hos ChefMade får man mulighed for at nyde selskabet med sine gæster i hjemmet, mens maden tilberedes og serveres af en række af Danmarks bedste restauranter

“Det vi er lykkedes med at skabe, er netop at give vores kunder en garanti for, at de får den oplevelse, som de har glædet sig til,” siger Christoffer Tellefsen. “Den garanti bunder både i en sikkerhed for, at arrangementet bliver afholdt som aftalt, og at den mad der bliver serveret, er af høj kvalitet. Det er derfor vi arbejder sammen med etablerede restauranter, hvor vi ikke risikerer, at arrangementet må aflyses, hvis en kok er forhindret i at komme. Restauranterne stiller en sikkerhed og en professionalisme fra deres vante forretning, der altid sørger for, at der bliver taget hånd om kundens ønsker.”

Garantien for madens kvalitet kommer af, at ChefMade ikke er en portal, hvor restauranter selv kan oprette sig. Tværtimod er hver eneste af de restauranter, som man kan booke gennem ChefMade, blevet særligt udvalgt af Jacob Bülow Espensen. Og en restaurant bliver kun udvalgt til at være samarbejdspartner hos ChefMade, hvis den vurderes til at kunne levere en særlig oplevelse for kunden.

“På den måde forædler vi processen,” udtaler Christoffer Tellefsen. “Vi sørger for, at hvert led bliver håndteret af dem, der er bedst til det. Vi tager os af kommunikationen og bookingen, mens restauranten kun skal fokusere på maden og at gøre serveringen så god som muligt.” Indtil videre er 52 restauranter tilknyttet ChefMade, hvoraf alle får udviklet specifikt præsentationsmateriale af ChefMade, der samarbejder med madfotograf Jesper Rais, som sørger for at give restauranterne den rette præsentation på ChefMades portal.

Siden starten har ChefMade udvidet deres private dining koncept til at kunne håndtere større selskaber og events, og har i ånden af forædling derfor hentet nye kræfter ind. “Vi har fået personer på holdet, som kan lige præcis det med at eksekvere et event. Skal vi sørge for en hel aften for 200 medarbejdere? Så gør vi det. Vi tager os af alt det forarbejde der skal til, for at få dit arrangement til at forløbe bedst muligt. Din oplevelse starter den dag, du har snakket med os,” siger Christoffer Tellefsen.

Et start-up eventyr bliver dog som oftest kun en succes, hvis man arbejder hårdt og målrettet, og sørger for at omgive sig med de rette folk. Christoffer Tellefsen og Jacob Bülow Espensen er derfor glade og stolte over, at de tidligt lykkedes med at få Morten Larsen, CEO hos Hungry Group der står bag Hungry.dk, til at investere i ChefMade. Det samarbejde har givet ChefMade en sikkerhed i opstartsfasen, som de har været gode til at udnytte, hvor de siden 2017 har haft en kontinuerlig vækst på mindst 50 pct. hver måned.

Det giver Christoffer Tellefsen, Jacob Bülow Espensen og hele holdet omkring ChefMade mulighed for at blive ved med at udvikle sig og sætte nye mål, og det tillader dem at tro på, at den helt store drøm kan blive til virkelighed. I slutningen af 2019 vil ChefMade begynde at tilbyde sin service i udlandet, og når først den internationale dør er blevet åbnet, står de næste milepæle allerede klar til at blive mødt. “Vores målsætning er at være verdensførende inden for private dining. Det tror vi på, at vi kan blive,” slutter Christoffer Tellefsen.

Hvis man har fået lyst til at invitere gastronomien inden for, kan man bestille en restaurant hjem til sig gennem www.chefmade.dk