Er det drømmen at starte en markedsplads eller prissammenligningsside?

Estimeret læsetid: 2 minutter

I denne artikel vil direktøren af Compware, Eric Frederiksen. Give indblik i hvordan det er at starte en markedsplads, hvilke faldgrupper der tit bliver overset, samt hvad man skal vide inden man går i gang. De sidste par år er der blevet startet flere markedspladser af håbefulde iværksættere der ønsker at skabe det næste Uber eller Airbnb, men størstedelen ender desværre aldrig med at tjene penge.

En prissammenligningsside og markedsplads fungerer på samme måde, dog kan man argumentere for prissammenligningen er lidt nemmere. – Dog kræver begge forretningsmodeller 3 ting:

  1. En teknologisk platform, der kan automatisere som meget som muligt. Uanset om den skal hente priser hver time, eller skulle håndtere et bookingsystem som Airbnb, eller kunne finde dig et lift som Uber.
  2. Brugere
  3. Samarbejdspartnere.

At starte en markedsplads er ikke nemt, ovenstående giver anledning til 2 udfordringer:

”Den største udfordring er at lave en god platform, hvilket vi stadig arbejder på 2 år senere. Hvis man ikke har en backen-udvikler på sit hold, bør man kraftigt overveje om man skal lave et tech projekt. Sådan nogle portaler kommer tit til at koste over 1 million kroner i udvikling, hvis du skal købe dem ude i byen. Y-combinator, har været ude og sige at de perfekte team består af: En markedsførings/salgs person, 1 backend-udvikler og en kreativ person. Selvom man ikke kan generalisere på den måde, synes jeg det er interessant at have i baghovedet.” – Eric, stifteren bag compware.dk

Hønen og ægget

Når man har fået samlet det rigtige team til at starte virksomheden, kommer den sværeste udfordring, som ofte blivet refereret til som hønen og ægget problemet. Du kan ikke få samarbejdspartnere på, hvis du ikke har besøgende, og du kan ikke få besøgende på uden at have samarbejdspartnere. F.eks. ville Uber have svært ved at få folk til at downloade appen, hvis de ikke havde chauffører til at transportere dem, og omvendt. Her er det lidt anderledes med en prissammenlignings side, da du har muligheden for at få et par samarbejdspartnere på, via Affiliate aftaler.

”En god øvelse er altid at lave Business Model Canvas, som er et framework, der tvinger dig til at tænke over hele strukturen i virksomheden. For eksempel, hvad tjener du pr. besøgende? Hvor dyrt er det at købe en besøgende? Der bliver nødt til at være et OK match imellem de 2 ting, ellers brænder du jo bare penge af. Det er sådan med markedspladser, at en besøgende bliver billigere og billigere jo mere markedspenetration du har.” – Eric, stifteren bag compware.dk

Selvom du har det rigtige hold, den rigtige go-to-market strategi og en stor mængde penge at bruge i starten så kommer det stadig til at tage lang tid, at få hjemmesiden til at blive en succes.  Det tog Airbnb mellem 3-4 år, at blive en nogenlunde forretning. For jer kommer det nok til at tage minimum lige så lang tid.

Gevinsten

Gevinsten er at man får et eksponentielt voksende firma med potentielle til at tjene mange penge, eller give en passiv indkomst, som mange jæger. Sandheden er at mange markedspladsfirmaer der kommer så langt, bliver opkøbt, og kun få når så langt som Airbnb og Uber uden at have skiftet hænder et par gange.

Det bliver en lang og hård rejse, men hvis du imod alle odds klare dig hele vejen til tops bliver det helt sikkert besværet værd. God jagt!