Frokost.dk skifter navn til able: Bæredygtighed skal på madplanen

Estimeret læsetid: 2 minutter

Efter den etablerede virksomhed Frokost.dk nu har leveret mere end 10 millioner måltider, udvikles konceptet i en retning, der sætter større fokus på de miljømæssige udfordringer, som følger med fødevareindustrien. Dermed skifte frokost.dk navn til able

Frokost.dk har været en af Danmarks førende leverandører af frokostordninger til virksomheder siden opstarten i 2006. Og med et nyt identitetsskifte fra Frokost.dk til able vil virksomheden gå benhårdt for at skabe en bæredygtig valgmulighed, til virksomhederne der benytter sig af frokostordninger.

”I 2018 blev den såkaldte Earth Overshoot Day allerede passeret 1. august. Det er den dag, hvor menneskeheden har opbrugt alle naturressourcerne for hele året. Den 15. marts i år gik 1 million skolebørn fra 115 lande på gaden for at demonstrere mod de voksnes passivitet, når det kommer til fremtiden for vores fælles planet. Det står skrevet på vægge, lofter og gulve at vi i erhvervslivet må arbejde endnu mere målrettet for bæredygtighed. Særligt fødevarebranchen har lang vej igen. Med able vil vi være en del af løsningen, fremfor en del af problemet,” udtaler Martin Bjergegaard.

able vil gå forrest i den grønne omstilling

Konceptet bag able er som det tidligere har været, nemlig at levere kvalitetsfrokost til virksomheder. Men den store forandring findes i den måde hvorpå virksomheden vil opnå sin målsætning på. Det kræver at nogen tør gå forrest i den grønne omstilling. Og med virksomhedens store kontaktflade med mange tusinde mennesker hver dag vil en bæredygtig profil forhåbentligt kunne hjælpe med at få flere til at fokusere på mere bæredygtige løsninger.

Identitetsskiftet udfordrer dermed ikke kun virksomheden selv, men også samarbejdspartnere og kunder.  Det nye fokus på bæredygtighed stiller nye krav til samarbejdspartnere, med en målsætning om at virksomheden skal kunne tilbyde en grønnere forkostordning end hidtil. Able højner desuden kravene materialevalg til emballage i kampen om at mindske virksomhedens CO2 aftryk.

Den plantebaserede retning

Et initiativ som vil sikre, at able leverer en mere bæredygtige frokost, er et tilbud til de tilknyttede køkkener om modtagelse af professionel træning fra topkokke. Det skal sikre at vi udvikler køkkenernes kompetencer inden for den plantebaserede retning, så de bliver rustet til at kunne levere endnu højere kvalitet. Det er vigtigt at køkkenerne bevæger sig med i en mere bæredygtig retning, hvis de forsat ønsker et samarbejde med virksomheden. Det har haft den betydning at nogle samarbejder er ophørt, mens andre nye er kommet til.

”Det gælder for os om, at vi gennem hele able har én grøn vision, som vi alle sammen deler,” udtaler Martin Bjergegaard.