Hver anden dansker køber hver uge vand på flaske

Estimeret læsetid: 2 minutter

Foto: PR // SodaStream

Danmark har noget af verdens bedste postevand. Alligevel spilder danskerne såvel penge som miljøvenlighed på at købe ressourcekrævende engangsflasker af plast. I samarbejde med Verdensdagen for vand udgiver SodaStream en ny undersøgelse, som viser, at lidt mere end hver anden dansker hver uge køber vand på flaske. Samtidig mener hele syv ud af ti danskere, at de har en bæredygtig livsstil. 

Den 22. marts er det Verdensdagen for vand, en dag som FN har introduceret for at skabe opmærksomhed og besvare spørgsmål om vand rundt om i hele verden. Der hersker næppe tvivl om, at interessen for klimarelaterede spørgsmål om vand er vokset de seneste år. En interesse, som desværre ikke afspejles i danskernes købevaner, når det handler om vand i engangsflasker af plast. En undersøgelse, som SodaStream har gennemført for nylig, viser nemlig, at 53 procent af danskerne hver uge køber vand på flaske. 

“Verdensdagen for vand er et yderst vigtigt initiativ. Særligt fordi det er så tydeligt, at forbrugerne fortsat køber litervis af vand hver uge, på trods af at vi i Danmark har fin adgang til rent vand fra hanen. Den mængde vand, der kræves for at lave engangsflasken af plast, kan være op til syv gange større end selve flaskens indhold. Vi skal sammen blive bedre til at reducere både plastforbruget og unødigt vandspild”, siger Jörn Viefhues, adm. direktør hos SodaStream Nordics. Dårligst i Norden – sammen med Sverige 

Danmark har den laveste andel indbyggere, der afstår fra vand på flaske i Norden. Det deler de med nabolandet Sverige. I både Danmark og Sverige oplyser 47 procent af befolkningen nemlig, at de aldrig køber vand på plastflaske. I Finland oplyser 57 procent det samme. Allerbedst er nordmændene, hvor hele 61 procent oplyser, at de aldrig køber vand på flaske. 

Topliste – andel af befolkningen, som ikke køber vand på plastflaske 

1. Norge 61 % 

2. Finland 57 % 

3. Sverige 47 % 

4. Danmark 47 % 

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er udført af opinions- og markedsundersøgelsesvirksomheden YouGov. I perioden 10.–15. marts er der gennemført i alt 1025 interviews over nettet med mænd og kvinder på 18 år og derover i Danmark.