Hvordan det er, at målrette sig en snæver målgruppe

Interview med powerkvinden Signe Fejerskov fra Fejerskov Invest

Fejerskov Invest
Signe Fejerskov
Estimeret læsetid: 3 minutter

Interview med powerkvinden og indehaveren af Fejerskov Invest

Hun er tidligere blevet kaldt en powerkvinde – og taget hendes beskæftigelser i betragtelse, er der flere tegn der kan pege på det.

Vi har taget en snak med indehaveren af hjemmesiden/bloggen Fejerskovinvest.com om at målrette sig en specifik målgruppe. Se en kort præsentation herunder:

Udover at være indehaver af sin virksomhed, arbejder Signe som formand for Unge Aktionærer Fyn og som bestyrelses- og repræsentantsmedlem i Dansk Aktionærforening Fyn. I sin fritid er hun bestyrelsesmedlem i en række frivillige udvalg, herunder Syddanske Studerende, Studenterhuset, Universitetsrådet, Tinderbox og Natteravnene. Men hvordan udnytter hun tiden bedst muligt, når hun skal nå ud til en specifik målgruppe af unge, kvindelige investeringsinteresserede ved siden af beskæftigelserne?

Ifølge Signe er det ikke altid lige let at henvende sig til en meget snæver målgruppe, alligevel er dette hvad hun forsøger. Blikket er ikke blot rettet mod den gældende målgruppe, men i stor grad også mod læsere, som ikke er direkte i målgruppen, men som kunne blive en del af den på sigt.

Den snævre målgruppe opstår, når man skriver om at komme i gang med investering og få styr på sin økonomi. For det første er det få der ønsker at læse om dette, derudover er der flere der er etablerede på aktiemarkedet. Dog har jeg da også læsere, som er godt i gang med at investere, men som stadig finder inspiration i mine tekster. “

Er det vigtigt at bruge sig selv og sin karakter i din markedsføring?
“Jeg har i den seneste tid fået nogle læsere og følgere, som følger med fordi de ser mig som en rollemodel, og ikke fordi de ønsker at begynde at investere. Dette er folk, som enten synes det er inspirerende, at man har gang i så meget ved siden af sit studie. Eller folk, som synes det er motiverende, at jeg skriver debatindlæg, deltager i debatter og ikke mindst fordi jeg har bestyrelsesposter, så det er helt sikkert sundt at være bekendt med de sider af sig selv også til brugen.”

Sprog er en væsentlig del af kommunikation
Jeg har et brændende ønske, om at et stigende antal unge skal tage hånd om deres økonomi (det er meget vigtigere end mange lige tænker). I den forbindelse har jeg fundet ud af, at jeg ikke skal skrive mine blogindlæg meget formelt, men derimod holde det meget nede på jorden. Årsagen til dette er, at de unge dermed føler sig mere velkomne og har en større forståelse for det der skrives.”

“… Det virker muligvis helt basalt, men det er det ikke, når man skriver om noget, hvor man gerne vil tages seriøst. Jeg skriver om et emne som for mange mennesker er lidt tabubelagt, da det ikke er noget vi snakker med hinanden om. Derfor er det også ekstra vigtigt, at det formuleres helt korrekt.”

Gode råd til dig med en smal målgruppe:
Lad ikke den snævre målgruppe holde dig tilbage. Det handler ikke om, at have flest læsere, men om at de læsere du har er de rigtige – og gerne at de vender tilbage. Jeg har ikke flere hundrede eller tusinde læsere om dagen, men de læsere jeg har giver en feedback som er ekstremt positiv og motiverende. Der er en tendens til, at alle skal holdes op mod hinanden. Er du blogger bliver du sammenlignet med alle andre, men dette er ikke holdbart når man ikke har samme målgruppe, eller henvender sig til en niche. Derfor er det vigtigt, at du får defineret din målgruppe, og derefter kommunikerer direkte til dem. Både sprogligt, men også på de platforme, hvor de befinder sig.”