Jeppe og Magnus har opnået international succes med deres klimakompenserede ure

Estimeret læsetid: 3 minutter

LARSEN & ERIKSEN har på ganske kort tid indtaget den internationale designscene, og forhandles bl.a. på MoMA i San Francisco, Institute of Contemporary Art i Boston og Tate Modern i London.

Det unge danske designstudie, der blev startet af de to barndomsvenner Jeppe Larsen og Magnus Eriksen i 2016, har med deres minimalistiske æstetik og en alternativ retail-strategi valgt en anderledes vej til markedet, og er blevet museumsbutikkernes nye yndling. Det er bl.a. sket fordi de har valgt en helt anderledes retail-strategi end andre urmærker. De har fravalgt de gængse kanaler som guldsmede og urmagere, for i stedet at satse på design-, livsstils- og museumsbutikker. Som Jeppe Larsen forklarer det:

“Selvom vi har stor tiltro til vores produkter og designs, tænkte vi, at det ville være bedre for eksponeringen og for vores brand, at blive set med andre typer designprodukter, og i en anden setting end de fleste ure ses i”.

Magnus Eriksen fortsætter:
“Vinduerne hos en urmager eller en guldsmed er fuldstændig mættede med ure der ligner
hinanden, og selvom vi mener vores designs skiller sig ud, foretrækker vi at vores produkter anses som designobjekter, og derfor ses i en anden kontekst.”

Men retail-strategien er ikke det eneste parameter LARSEN & ERIKSEN differentierer sig på. Igennem et samarbejde med norske Chooose, er de nu blevet en fuldstændig CO2 neutral arbejdsplads, og det samme er deres produkter. Virksomheden kompenserer for sin CO2 udledning ved at investere i grøn energi, nærmere bestemt solcelleparken Haijin Gonghe 10MWp Solar PV Project i Qiabuqia, Kina. Alle produkter der sendes ud fra det lille designstudie på Gammel Kongevej er altså 100% klimakompenserede, og du kan derfor få et stykke lækkert dansk design til håndleddet med god samvittighed.

Siden starten i december af 2016, har LARSEN & ERIKSEN lanceret fem kollektioner, hvoraf de to er designsamarbejder, eller collaborations som det hedder i mode-industrien, med hhv. Louisiana Museum og den danske grafiker Mads Jakob Poulsen der har bureauet Poulsen Projects i New York. Louisiana er en stor institution i dansk kunst og arkitektur, og da museet samtidig var en af de første forhandlere af LARSEN & ERIKSEN ure, var samarbejdet oplagt. Og det blev da også hurtigt en success der måtte udvides med nye farver remme. Der er måske ikke så mange der kender Mads Jakob Poulsen, men han er manden bag bl.a. USA Today’s logo, Copenhagen Pride’s identitet, og så har han haft et logo på en satellit ude i verdensrummet.

LARSEN & ERIKSEN havde aldrig brugt tal på deres skiver, men det åbnede de op for i 2019 med kollektionen Numbers, hvor Mads Jakob Poulsens legende tilgang til brugen af typografi blev parret med deres meget minimalistiske og rene udtryk.

Numbers var en “limited edition” kollektion der blev udsolgt på tre måneder, og første oplag af den seneste kollektion Sans, blev udsolgt på mindre end 48 timer og er nu i restordre indtil næste oplag lander. Der er altså ikke nogen tvivl om, at det lille designstudie har fat i noget med deres collaborations der har den fornødne kant, og samtidig appellerer bredt med deres faste kollektioner.

Det hele startede med de to barndomsvenners kærlighed til især ure, men her ca. 3,5 år inde i LARSEN & ERIKSENs levetid er det ikke længere kun armbåndsure der er i fokus. Som Magnus Eriksen fortæller om fremtiden for det lille designstudie:

“Der findes mange minimalistiske skandinaviske ur-brands derude, og vi vil gerne undgå at blive sat i en bås hvor folk kun ser os som et ur-brand. Vi er et designstudie med rigtig mange forskellige projekter på tapetet, og vi kommer til at udvide vores produktportefølje, men vores udgangspunkt er selvfølgelig urene.”

Æstetik og tilgængelighed er vigtige i LARSEN & ERIKSENs designfilosofi, og deres mantra er, at de har stor respekt for deres skandinaviske designarv og anerkender indflydelsen fra de store arkitekter og designere fra 50’erne og 60’erne, men at de hellere vil tale om fremtiden end fortiden, og arbejde henimod at vi alle tager ansvar for at gå en åben og ansvarlig fremtid i møde.