Jordnær startup bringer dansk design ud i verden

Estimeret læsetid: 2 minutter

Det handlede ikke om at lave et nyt statussymbol, da Janus Aarup lancerede sit eget urmærke tilbage i 2014. Visionen var derimod at smelte træ og stål sammen og derved give et nyt bud på de enkle klassiske armbåndsure.

“Da vi første gang skulle præsentere vores ure for et bredere publikum end bare venner og familie, var det med både ild og is i maven. Jeg var begejstret for at skabe noget nyt og unikt, men det er jo ikke sikkert at alle deler den begejstring.” fortæller Janus, stifteren af VEJRHØJ

Dog skulle det vise sig, at fusionen af træ, stål, ure og dansk design havde sin eksistensberettigelse.

Realiseret gennem crowdfunding
VEJRHØJ var blandt de første danske virksomheder til at rejse kapital til via crowdfunding platformen Kickstarter tilbage i 2015. Her modtog det unge urmærke forudbestillinger for mere end 500.000 DKK fra kunder over hele verden. Eftersom VEJRHØJ ikke havde
nogle eksterne investorer, så var crowdfunding løsningen på at realisere en større produktion af ure, uden at skulle tage et banklån eller afgive ejerandele i virksomheden. I 2017 benyttede VEJRHØJ atter Kickstarter til at lancere en række nye kollektion af ure i træ og stål, som viste sig at være lige så succesfuld som forgængeren.

Anderkendelse fra Guldsmedebranchen
VEJRHØJ startede i Janus’ lejlighed, som hurtigt blev fyldt med designtegninger og ure. Sidenhen er det gået stærkt og virksomheden er vokset ud af hjemmet og vandt i 2017 Guldsmedebranchens pris ”Brand New Nordic” for bedste nye urmærke i Danmark.

”Det betyder rigtig meget for os, at den etablerede branche tror på vores designs og unge virksomhed. Det er et skulderklap som giver os rigtigt meget gåpåmod.” Fortæller Janus Aarup, stifteren af VEJRHØJ.

Den faglige anderkendelse fra Guldsmedebranchen gav VEJRHØJ et godt udgangspunkt til at opbygge et landsdækkende netværk af forhandlere i Danmark. Og i dag ligger VEJRHØJ i 40 udvalgte butikker i Danmark og hos renommerede forhandlere i udlandet såsom Museum of Modern Art i San Francisco.

Gennembrud i Japan
VEJRHØJ har det seneste år taget hul på det japanske marked, hvilket er gået over al forventning med næsten 1 million kroner i forudbestillinger. Det har været muligt via lokale crowdfunding-platforme (Makuake & Greenfunding), som giver direkte adgang til de japanske forbrugere der specifikt leder efter nye, unikke produkter. Derved har VEJRHØJ fået bekræftet at de enkle designs og kombinationen af træ og stål også rammer plet uden for Norden.

Derudover har crowdfunding strategien også givet VEJRHØJ mulighed for fortsat at vokse organisk uden eksterne investorer. Og selvom den lille virksomhed så småt er ved at få internationale vinger, så foregår al kvalitetstjek og alle udsendelser stadig fra VEJRHØJs kombinerede værksted og kontor på Islandsbrygge.

Lige nu arbejder VEJRHØJ på højtryk med lanceringen af ny damekollektion, der ligesom de foregående modeller også kombinerer træ og stål med minimalisme.