Kaffegrums hitter – unge gutter har stor succes med bæredygtige hudplejeprodukter

Estimeret læsetid: 2 minutter

Da de spæde skridt til grums blev taget tilbage i 2016, havde de tre unge gutter Simon, Mikkel og Rasmus ingen anelse om, hvor stor en succes de ville gå hen at få med kaffegrums. For da de under uddannelsen til markedsføringsøkonom (med speciale i iværksætteri) fandt sammen i en gruppe for at finde på en idé, var det ikke kaffegrums, som de i første omgang så værdi i.

Det ændrede sig imidlertid da, Simon, der tidligere have rodet med motorcykler og knallerter, kom i tanke om det gamle husmortrick, hvor man med sulfo og kaffegrums nemt kan få rene hænder. grums handlede derfor i starten om en handscrub tiltænkt auto- og cykelmekanikere, men dette marked vægtede værdier såsom pris højere end grums centrale værdier omkring kvalitet, bæredygtighed og cirkulær økonomi. Dette slog dog ikke holdet bag grums ud, der i stedet valgt at vende blikket mod et andet marked – som i den grad var klar til grums. Så klar, at virksomheden i maj sidste år kunne lancere deres første produkter, der alle bliver produceret lokalt, nemlig på Djursland. Et valg, som har været vigtigt, da det går i tråd med virksomhedens bærdygtige vinkel. Og det bæredygtige har grums haft stor succes med, der siden starten har kunnet præsentere en omsætning på over 300.000 kroner.

grums krydser landegrænser

grums har siden starten fået forhandlere i både Danmark og udlandet, og kan i dag tælle lidt over 80 forhandlere. Dette har været med til at give holdet bag mod på at udvide til endnu flere lande, hvor særligt det tyske marked har fanget deres interesse. grums satser derfor på, at de indenfor en overskuelig fremtid kan præsentere deres produkter for det tyske marked.
Men at udvide og opbygge grums var en proces, hvor de tre gutter troede, at særligt én ting kunne gå hen at blive en udfordring for dem:

Vi troede i starten, at det måske kunne være en hindring for os, at vi var tre mænd bag brandet. Og ikke bare tre mænd, men tre mænd der ovenikøbet ingen erfaring har med hudplejeprodukter – overhovedet. Men det har tværtimod vist sig at være en fordel for os. Folk trækker på smilebåndet og har taget super godt imod vores produkter. Dog er vi meget bevidste om, at vi har brug for feedback fra mennesker med et langt større kendskab til hudplejeprodukter end os ” Fortæller, founder & CEO hos grums, Mikkel Knudsen.


grums til alle og for alle!
Det har fra starten været vigtigt for grums at favne alle, og deres produkter er ikke specifikt tiltænkt kvinder, men derimod lavet for at skulle favne alle køn. De har derfor også har været meget bevidste om ikke at tillægge deres produkter noget køn i forbindelse med markedsføring. Til trods for dette er kvinder typisk lidt mere erfarende og købestærke hvad hudpleje angår.

Vi vil super gerne have alle med – uanset køn. Dog har mændene været lidt svære at få med, men al begyndelse er svær og selvom det går langsomt i forhold til mændene, så oplever vi stille og roligt en øget tendens i forhold til dette marked. Vi håber selvfølgelig også at mændene får øje (og prøvet) vores produkter igennem deres kærester, koner eller veninder”.

En fremtid med kaffegrums og meget mere

Vi har store ambitioner om, at vi i fremtiden kan udvide vores produktkategori endnu mere. Lige nu har vi bæredygtige toilettasker i tankerne. Disse kan muligvis laves af ananaslæder eller kaffelæder og ligger der i tråd med vores filosofi – omkring bæredygtighed, genanvendelse og cirkulær økonomi”.