Kvindelig iværksætter vil digitalisere botox-branchen; “Vi gør op med tabuisering og manglende transparens på markedet”

Estimeret læsetid: 2 minutter

Danskerne får foretaget kosmetiske behandlinger som aldrig før, og det er en tendens man også ser udfolde sig i resten af verden. Industrien for kosmetiske behandlinger forventes at runde en omsætning på 21,97 milliarder dollars i 20231, og med en startpris på ca. 2.000 kr. pr. behandling, så er det nogle dyre stik der bliver givet, men det afskrækker ikke danskerne.

Tabubelagt og uigennemsigtig branche for forbrugeren

På trods af, at efterspørgslen og udbuddet vokser hurtigt indenfor branchen, så er kosmetiske behandlinger til stadighed præget af manglende transparens og socialt tabu, hvilket resulterer i at kvaliteten af behandlinger og deres priser ikke bliver diskuteret åbent – og dette gør det svært for forbrugerne at gennemskue markedet.
Netop denne udfordring oplevede stifter & CEO af Beauty Match, Maiken Paaske, da hun overvejede hvilken klinik hun skulle gå til, for at få foretaget en kosmetisk behandling:

“Det var umuligt at vide, hvilke klinikker der havde den bedste kvalitet, hvilken autorisation de havde, og hvilke man skulle holde sig væk fra. At en klinik markedsfører sig godt, er ikke ensbetydende med at kvaliteten af behandlingen nødvendigvis er god.”

Det blev afsæt for at Maiken Paaske tog sagen i egen hånd, og begyndte at lave den digitale platform, Beauty Match; en kvalitetssikker markedsplads, hvor forbrugeren får overblik over udvalget af kosmetiske klinikker og hvor klinikkerne er rangeret ud fra anmeldelser fra kunderne og information indsamlet fra klinikkerne selv vedr. certificeringer og autorisering.

“Jeg savnede ét samlet sted, hvor jeg hurtigt kunne gennemskue markedet ift. Kvalitet og sikkerhed, så jeg kunne træffe en velovervejet beslutning – ligesom man fx kender det fra store markedspladser som fx Just-Eat, Hotels.com eller Samlino. Så jeg satte mig for at lave en tilsvarende platform selv, for at skabe mere transparens, sikkerhed og kvalitetssikring indenfor skønhedsbranchen.”

Komet-karriere indenfor tech-startups

På trods af iværksætterens unge alder, 28, har hun allerede gjort sig bemærket indenfor den danske tech-startup scene. Senest har hun været Marketingchef hos det hurtigtvoksende tech-startup Plecto, og før dette var hun en del af den Nordiske FinTech-succes Lunar Way. Det er også med afsæt i sin erfaring fra innovative tech-virksomheder, at iværksætteren har hentet inspiration til Beauty Match:

“Utallige traditionelle brancher er blevet innoveret af ny teknologi; den finansielle sektor, forsikringsbranchen, transportsektoren osv., og nu er turen altså for alvor kommet til et område, som man normalt slet ikke forbinder med teknologi – nemlig skønhedsbranchen.”


Beauty Match lancerer først deres platform i Danmark, men virksomhedens vækstplaner for det kommende år, involverer bl.a. skalering til England og resten af Norden.