Nyt drikkevarekoncept skal give danskerne smag for insekter

Estimeret læsetid: 3 minutter

Den danske fødevare-startup Syngja er i færd med at gøre spiselige insekter populære herhjemme. Således har virksomheden udviklet en række innovative drikkevarer, der anvender 1% fårekylling som aktiv ingredient. Produkterne hedder BUGS’N SHOT og er en serie af økologiske energishots, der tilbyder naturligt Vitamin B12 for at øge kroppens energi og proteinomsætning. Den overordnende mission er at promovere insekter som en smagfuld råvare i lækre, genkendelige forbrugerprodukter.

De to stiftere Philip Price og Jakob Rukov mødtes tilfældigt i 2016 til et event på Nørrebro, hvor der blev serveret drinks – og ristede insektsnacks. Dette blev startskuddet til det, der i dag er Syngja, og som er resultatet af mange måneders arbejde med at udvikle, etablere produktion og rejse midler. Og ikke mindst at researche forbrugernes skarpe holdninger.

“Det er en svær øvelse at skabe lækre fødevareprodukter med fårekyllinger. Og vores venner og familier har da også måttet lægge mund til mange ‘opfindelser’ af blandet succes. Når vi så alligevel har kastet os ud i eventyret, er det fordi vi ser et stort potentiale. Insekter smager nemlig rigtig godt. Og så er de en vaskeægte superfood fyldt med komplette proteiner og ikke mindst Vitamin B12, som bliver en mangelvare i takt med at vi skærer ned på vores kødforbrug”, udtaler Philip Price.

Konceptet bag Syngja

Syngja har været undervejs af flere iterationer, og selvom flere og flere virksomheder verden over beskæftiger sig med spiselige insekter, har Syngja som de hidtil eneste valgt at gå ind i drikkevare-kategorien.

“Selvom markedet for drikkevarer er benhårdt, er det også et marked hvor trends som funktionalitet og convenience er i højsædet. Det er nøjagtig de samme drivere, som vi ved kan rykke insekternes indtog på kort og længere sigt. Og så har vi selvfølgelig nogle fantastiske smage og en unik fortælling at kunne understøtte det hele med”, uddyber Philip Price

Men forud for funktionalitet ligger en erkendelse af, at kvalitetsoplevelsen af drikken skal være mindst på niveau med andre genkendelige produkter. Derfor har Syngja fået hjælp fra blandt andre Teknologisk Institut til at udvikle integrationen af pulveriseret fårekylling, der tilføjer drikken en subtil smag af umami.

“Det har taget os lang tid at optimere på integrationen af fårekyllinger i en lind frugtsaft, således at forbrugeren står tilbage med en uovertruffen smagsoplevelse. Desuden har vi allieret os med nogle af landets bedste designere, så produktet kan sælge sig selv bedst muligt på hele oplevelsen”, fortæller Jakob Rukov

Fremtiden

Syngja har ambitioner om at udvikle flere produkter inden for drikkevare-kategorien. Men først og fremmest skal BUGS’N SHOT skubbes ud på hylderne og prøve sig selv af. “Vi har mange drømme og ideer til at udvikle porteføljen og udvikle lækre produkter, hvor fårekyllinger selvfølgelig spiller en central rolle. Nu og her skal vi dog først have bevist vores case og få produktet ud i så mange butikker og webshops som muligt. Dernæst kigger vi mod de store kæder og udlandet, hvor vi allerede mærker stor interesse”, udtaler Philip Price

Indtil videre forhandles produkterne inde på www.syngja.dk og i en række udvalgte butikker.

                       

                          Stifterne bag Syngja, Jakob Rukov & Philip Price