Skyqraft er de første i Sverige med en ny type dronelicens

Estimeret læsetid: 2 minutter

Drone- og AI-firmaet Skyqraft er de første i Sverige til at få BVLOS-licensen (Beyond the Visual Line of Sight) for fly-lignende autonome droner, hvilket vil sige, at Skyqraft nu kan operere deres ubemandede droner ude af deres umiddelbare synsfelt. Tidligere har visse firmaer dog modtaget licensen til såkaldte multi-rotor-droner, men indtil nu har ingen andre fået udstedt licensen af den svenske Transportstyrelse til det, man kalder fixed wing-droner. Dronerne kan flyve lange distancer og automatisk navigere ud fra ny software med sensorteknologi, mens piloterne står på jorden og sørger for, at sikkerhedskravene bliver mødt.

De tre stiftere bag Skyqraft mødte hinanden i slutningen af sidste år, da de alle blev optaget i Antler’s startup program. Nu vil de hjælpe Sveriges elsektor med at inspicere elnettet, og derudover arbejde på at bygge et system for risikovurdering ved at bruge maskinlæring til automatisk at opfange trusler mod elnettet.

Hidtil har det kostet over SEK 200 millioner årligt at inspicere det svenske elnet. Inspektionerne bliver årligt udført af en bemandet helikopter, og derudover af elfirmaernes medarbejdere. Det kan godt være risikabelt arbejde. For eksempel kom en svensk pilot og en passager slemt til skade under en inspektion i helikopter i 2017. Derfor kan der være klare fordele ved at bruge droner til at udføre arbejdet fremadrettet.

“Autonome droner er fremtiden, og ved hjælp af dem, fremskynder vi en industriel ændring. Flere elfirmaer er nu klar til at prøve vores service for at reducere omkostninger og samtidig gøre inspicering af elnettet mere sikkert,” siger David Almroth, CEO af Skyqraft.

Selvom autonome droner er fremtiden, så er det ikke helt nemt at operere dem. 

At flyve fixed wing-droner kræver en del teoretisk forstand på luftfart såvel som praktisk forstand på sikker håndtering af droner og overvågning af dem. BVLOS-licensen dækker derfor over og sikrer teoretisk og praktisk forstand på droneflyvning, samt korrekt risikovurdering, og selvfølgelig godkendelse af dronen selv.

“Efter 200 timers forberedelse og flyvninger føles det skønt at være de første i Sverige med denne type licens. Det viser, at Sverige er klar til at tage skridtet fra dyre og benzinslugende helikoptere til moderne droner med kunstig intelligens,” siger Umar Chughtai, CTO ved Skyqraft.