Start-up giver hårdt ramte restauranter og butikker gratis vagtplan software

Estimeret læsetid: 2 minutter

Foto: Relion // Jimmy Sørensen (CFO), Kristian Emil Larsen (CMO) og Rasmus Skovdal (CEO)

Den aarhusianske iværksættervirksomhed, Relion, vil sikre, at alle virksomheder i detail og restaurationsbranchen kan benytte sig af online vagtplanlægning. COVID-19 er en god anledning, men faktisk er det mest for de ansattes skyld. 

I 2017 gik tre danske iværksættere sammen om at realisere en fælles vision: De ville bygge et vagtplansystem så simpelt, at alle kunne finde ud af det.  Samtidigt skulle det være let tilgængeligt for alle virksomheder, så deres medarbejdere vil have lettere ved at administrere deres arbejde ved siden af studierne.  

“For mange timeansatte i studie-og-fritidsjob er hverdagen i dag, at ens vagtplan er noget der hænger på bagsiden af døren i personaletrummet, eller lidt bedre ligger gemt i et Excel ark på computeren. Ens timesedler eksisterer ikke et sted man kan tilgå dem, og ens tilgængelighed indberettes via sms’er, til meget besvær for lederen. Alt i alt er det utrolig meget bøvl for noget, der i stedet bør være simpelt. Derfor valgte vi at skabe Relion, en gratis app, der samler alt sammen ét sted”, fortæller Kristian Emil Larsen, medstifter Relion. 

Relion mener, at den dyre pris og komplicerede brugerflade er hvad der afholder mange virksomheder for at bruge det vagtplan software, der allerede er på markedet. Af den grund har de valgt en anden tilgang: Det skal være 100% gratis, uanset hvor mange medarbejdere du har. Virksomheden tjener i stedet deres penge ved at tilbyde tillægsmoduler til vagtplansystemet: 

“Vi har i dag en vagtplan Pro pakke, der kan tilkøbes til den gratis version. Den skaber værdi ved at automatisere selve udfyldningen af vagtplanen, hvor der tages højde for medarbejdernes tilgængelighed og fordelingen af timer. Derudover lancerer vi snart endnu et tilkøbsmodul, der skal gøre det nemmere at lave super præcis tidsregistrering med funktioner til  løntillæg, pauser og lønintegrationer, der sikrer at lønudbetalingen kan ske med ét klik.”  

Udover at hjælpe danske restauranter og deres ansatte med bedre vagtplanlægning, vil Relion i fremtiden også hjælpe dem med at udregne det helt rigtige bemandingsbehov. Deres værktøj til at forudsige den perfekte bemanding er pt. under udvikling og vil inden længe være med til at ændre måden man bemander sin forretning.

“Ved at se på sammenhængen mellem kalenderdage, vejr, begivenheder og tidligere omsætning kan vi estimere antallet af transaktioner time for time, hvilket betyder, at softwaren kan foreslå den optimale bemanding for hver time, hver dag. Ved at fjerne overbemandingen sparer vi virksomhederne for værdifulde lønkroner og ved at undgå underbemanding sikrer vi, at den potentielle omsætning altid indfries. Det er fremtidens måde at lægge vagtplaner på og den kommer til at hjælpe mange virksomheder, hvis største udfordring er lønudgifter”, siger Kristian Emil Larsen. 

Projektet til at forudsige bemandingsbehovet er i dag støttet af Innovationsfondens InnoBooster legat. Derudover har Relion netop modtaget en investering fra serie-iværksætter, Werner Valuer, der er kendt for sine projekter som Billy, Salary og Paperflow.