Tryg – støttet startup disrupter rejseforsikring

Estimeret læsetid: 2 minutter

Den danske startup Undo er klar til at vende vores forestilling om forsikring på hovedet. Igen. Nu lancerer Undo nemlig Danmarks nemmeste – og billigste – rejseforsikring.

Danske Undo, der er delvist ejet af Tryg, lancerer nu et helt nyt rejseforsikringsprodukt på det danske marked. Præcis som med Undos andre forsikringsprodukter kan også Undos rejseforsikring tilpasses direkte fra smartphonen – og ændringerne træder i kraft øjeblikkeligt.

Rejseforsikringen er nemlig GPS-styret. Det betyder, at så snart man har downloadet og aktiveret den gratis app, går forsikringen automatisk i gang, når app’en registrerer, at telefonen befinder sig i udlandet. Præcis som vi kender det fra fx teleselskabernes roamingbeskeder informerer en push-besked om, at man er dækket af Undo på rejsen:

Velkommen til Spanien

Vi har startet din forsikring. Det koster 15 kr/dag. Ha’ en god tur!

Med Undos rejseforsikring får man altså det bedste fra både enkeltrejseforsikringen og årsrejseforsikringen. Man betaler kun for de dage, man reelt rejser, og man slipper samtidig for at skulle huske at tegne en forsikring, hver gang man skal af sted. Og skal man på ski eller over Atlanten, kan man også tilkøbe særdækning til den enkelte rejse uden at betale for en udvidet årsrejseforsikring, som man måske alligevel ikke får brug for.

For helt almindelige danskere med helt almindelige rejsevaner er Undos rejseforsikring i øvrigt klart det billigste alternativ på markedet. Hvor meget billigere? Jo, fx otte gange billigere end Danmarks største enkeltrejse-forsikringsselskaber Gouda og Europæiske, hvis en familie på to voksne og to børn skal tilbringe en weekend i Barcelona. Og tre gange billigere, hvis en enkelt person skal to uger til USA. Vel at mærke med samme solide dækning (se prissammenligninger på næste side).

For ambitionen har hele tiden været at lave en nemmere forsikringsløsning – ikke en dårligere, forklarer medstifter og CEO Sophie Bohr Grønbæk.

“Undo er cut the crap-forsikring. Jeg var selv totalt forvirret over forsikringsmarkedet og tænkte, at jeg nok ikke var den eneste. Så mine medstiftere og jeg satte os for at skabe et gennemsigtigt og forståeligt forsikringsprodukt. Undo henvender sig til alle, der ikke interesserer sig for forsikringer,” siger hun.

Det er godt et år siden, Undo lancerede deres nytænkende indboforsikring med en startinvestering fra Tryg på 25 mio. kr. På nuværende tidspunkt har Undo 1.200 kunder – vel at mærke i et marked, der er kendetegnet ved at være yderst svært at penetrere for nye selskaber. De seneste fire måneder er brugerantallet vokset 40 pct. om måneden, hvilket gør Undo til Danmarks absolut hurtigst voksende forsikringsselskab. To ud af tre Undo-kunder havde ingen forsikring, da de købte deres forsikring hos Undo.

Undos brugere er typisk unge. For Undos forsikring kan skræddersyes, så der tages højde for ægte millenial-livsstil med roommates, iphones og hurtige forandringer – justeringer i dækning kan foretages direkte i appen og træder i kraft øjeblikkeligt. Men selv om Undo især henvender sig til unge, er kunder i alle aldre velkomne. Dog er det hverken muligt at forsikre hus, bil eller båd gennem Undo. Til gengæld kan man altså nu tage Undo med på rejsen.