UNDO – “CUT THE CRAP INSURANCE”

Estimeret læsetid: 3 minutter

Hvis nogen bringer emnet forsikring på banen, hopper du højest sandsynligt ikke i stolen af bare spænding – det er mere sandsynligt at du hiver telefonen frem eller faker et vigtigt opkald. Sådan har mange unge det, og for dem lugter ordet ‘forsikring’ langt væk af Excel-ark og knastør revisor i gråt jakkesæt og føles fuldstændig uoverskueligt. Det har danske Undo besluttet sig for at lave om på – og det ser ud til at virke!

Det var med udgangspunkt i egne (dårlige) erfaringer med forsikringsselskaber, at holdet bag Undo fandt motivationen til at kaste sig over en branche, der er relativt tung og konservativ, og hvis produkter er svære at gennemskue.

“Jeg kunne jo se, hvordan både jeg og folk i min omgangskreds havde et virkelig stramt forhold til vores forsikringer og dækninger. Ingen af os vidste præcist, hvordan vi var dækket, og når vi prøvede at tage en snak med forsikringsselskabet, blev vi ikke klogere – vi følte os bare dummere. Mange, jeg kender, var slet ikke dækket,” fortæller Sophie Grønbæk, der er direktør for Undo.

Det gav start up-virksomheden idéen til den app, der allerede er godt i gang med at vende op og ned på forsikringsverdenen, selv om Undo først blev sat i søen for godt et år siden. Med Undo er det slut med formularer, der kun virker i Internet Explorer og lange møder med assurandører, der får løn efter hvor mange forsikringer, de kan sælge til dig.

“At tegne en forsikring på den traditionelle måde er vildt besværligt og tager lang tid, og mange unge er skræmte over processen, fordi de ikke rigtig forstår, hvad de køber. Næsten alle forsikringsselskaber kører med en fast pakke, men den kan jo indeholde en masse dækninger, man slet ikke har brug for” forklarer Sophie Grønbæk.

Netop dét er en vigtig del af forretningsideen hos Undo: Her har kunden mulighed for selv at strikke sin forsikring sammen ved bl.a. at tilføje cykler og roommates efter behov, eller en ekstra dækning til det kamera eller tøj som de virkelig holder af. Forsikringen kan løbende justeres via app’en, og ændringer træder i kraft med det samme. “Det er også derfor, vi kalder det for cut the crap insurance. Du betaler ikke for alt muligt, du slet ikke benytter dig af,” smiler Sophie Grønbæk. Behandlingstiden hos Undo er også meget kortere, en skade kan anmeldes på få minutter, og forsikringssummen bliver udbetalt langt hurtigere end normalt.

Forsikring med fuld kontrol

Undo har hentet inspiration fra andre tech-firmaer som Spotify, Netflix og Airbnb. Her er det brugeren, der har kontrollen, og ingen ville formentlig finde sig i at give den kontrol tilbage til en radiovært, der så skulle bestemme, hvornår du kom til at høre din yndlingssang eller DR, der alene skulle afgøre hvad, du kom til at bruge din skærmtid fredag aften på.

Det er den tankegang, Undo arbejder med at få etableret i forsikringsverdenen. “Teknologien er der – det handler bare om at udnytte den,” siger Sophie Grønbæk. ”Vi har taget en anden tilgang end de traditionelle forsikringsselskaber. Den handler om, at folk skal have fuld kontrol over deres forsikring. Det gør vi ved at integrere noget af verdens bedste teknologi, og så taler vi med vores kunder i et sprog, hvor de ikke behøver være specialister for at forstå os. Og det er dét, vores kunder køber ind i. De er vildt glade for, der er nogle, der gider sætte sig i deres sted, tale deres sprog og gøre tingene overskuelige for dem.”

Forsimpling af et kompliceret produkt

Selv om det kan lyde let og ligetil, er det ikke altid så enkelt at gøre tingene simple. Især ikke når man har med et kompliceret produkt som forsikringer at gøre. “Vi har heldigvis fra starten fået hjælp fra Tryg – som også har investeret i Undo – til en masse af det forsikringstekniske, så vi er sikre på at kunne tilbyde de bedste forsikringer på markedet. ” siger Anders Valentin, der er co-founder i Undo.

“Nogle gange er det sundt at blive udfordret på ens måden at gøre tingene. Det gælder begge veje, vi kan kan udfordre Tryg på nolge områder fordi vi kommer udefra, og de kan bruge 100 års erfaring til at vejlede os.”

Nye produkter i pipeline

Undo er kommet godt fra start, og nærmer sig de første 1000 kunder, men hverken ledelsen eller de ansatte ligger på den lade side af den grund. I øjeblikket er der rygende travlt, for inden længe skal der lanceres to nye forsikringsprodukter, når Undo føjer både ulykkes- og rejseforsikring til porteføljen. Dermed får Undo to ekstra våben i kampen om kunderne, og start up-virksomheden regner med at have 5.000 kunder med på vognen inden udgangen af 2019

“Vi glæder os rigtig meget til at lancere vores to næste forsikringer. Vores ulykkesforsikring kommer til at give en bred dækning til en utroligt konkurrencedygtig pris. På rejsedelen kan vi, i kraft af vores fokus på teknologi, levere et helt andet og efter vores egen mening, meget bedre produkt end de traditionelle selskaber. Det har vi store forventninger til, “ siger Anders Valentin uden at løfte sløret for, hvornår de nye produkter bliver lanceret.

Vi venter på sidelinjen i spænding.